Dünyanın en saygın mimarlık bienalleri arasında gösterilen Sao Paulo Mimarlık Bienali’ne, Türkiye’den davet edilen ilk proje IPL (Informal Parking Lots of İstanbul) projesi oldu. KPM kerem piker mimarlık tarafından fotoğraf sanatçısı Emre Dörter’in ve mimar Ekin Erar’ın iş birliği ile hazırlanan IPL araştırma projesi, bienalde sergilenecek 50 proje arasında yer alıyor.

12. Sao Paulo Mimarlık Bienali (IABSP), Brezilya’nın Sao Paulo şehrinde yer alan ve modern mimarlık tarihinin ikonik yapılarından birisi olarak gösterilen CCSP-Sao Paulo Kültür Merkezi içerisinde 10 Eylül-9 Aralık 2019 tarihleri arasında düzenlenecek. Bienal’in küratörleri Vanessa Grossman, Charlotte Malterre-Barthes ve Ciro Miguel, 12. Bienalin temasını ‘Everyday’ (Her gün/Gündelik) olarak belirledi. Bienale katılmak için dünyanın farklı ülkelerinden yapılan 760 adet proje başvurusunu değerlendiren seçici kurul, yaklaşık 50projeyi sergilenmeye değer buldu. 

KPM Kerem Piker Mimarlık tarafından fotoğraf sanatçısı Emre Dörter ve mimar Ekin Erar’ın iş birliği ile hazırlanan IPL (Informal Parking Lots of İstanbul) isimli araştırma projesi, seçilen 50 projenin arasında yer aldı. IPL aynı zamanda Türkiye’den Sao Paulo Mimarlık Bienali’ne davet edilen ilk proje olma özelliğini taşıyor. KPM kerem piker mimarlık IPL çalışma grubu Alev Işık, Baran Aybars, Behice Özer, Berk Hot, Bilge Ay, Duygu Bingül Aydın, Kerem Piker, Miray Türkoğlu, Öykü Şimşek ve Sinem Burhan’dan oluşuyor.

OTOPARKLAR GÜNDELİK HAYATIN ÜRETTİĞİ BİRER ALTYAPI PROJESİNE DÖNÜŞÜYOR 

İstanbul’da otoparkların mimari bir tasarım problemi olduğunu vurgulayan KPM Mimarlık’ın kurucusu Kerem Piker, “Mekanik çözümlerin pahalı altyapı sistemleri, tarihi kentlerde yıkmadan yapmayı mümkün bırakmayacak kadar zorlayıcı bir otopark planlama politiğine yol açıyor. Kent, özellikle de tarihi kent, içerisinde otopark barındıracak şişmanlıkta boşluklara sahip olmayacak kadar değerli; bir başka deyişle otoparkın mekân ekonomisi bu kez kentin mekânsal ekonomisine yenik düşüyor. İstanbul’da gündelik hayat, irrasyonelin rasyonelleştirilebilmesi diyebileceğimiz özgün çözümleri üretmek konusunda son derece mahir. Salt iki ‘vale’ ile yönetilen açık alan otoparkları (INFORMAL PARKING LOT _ IPL), kentin en kritik bölgelerinde yer alan parsel artıklarını içerisine rasyonel bir otopark sığdırmanın fiziksel olarak neredeyse imkansız, mekan ekonomisi açısından ise anlamsız olduğu noktalarda birer otopark vahasına dönüştürebiliyorlar. Hiçbir zaman otopark olarak tarif edilmemiş, planlanmamış, projesi dahi çizilmemiş bu şekilsiz parseller böylelikle gündelik hayatın ürettiği birer altyapı projesine dönüşüyorlar” dedi.

Sao Paulo Mimarlık Bienali’nin Kurumsal Destekçileri arasında Zürih ETH Üniversitesi, İsviçre Konfederasyonu Sao Paulo Konsolosluğu ve ASP yer alıyor. Bienalin Medya destekçisi Archdaily. Bienal, Sao Paulo Kültür Şehri programı ile CCSP işbirliğinde Brezilya Mimarlar Birliği tarafından gerçekleştiriliyor.

TASARIMCI HAKKINDA

KEREM PİKER, mimar.

1978 yılında Ankara’da Doğdu. 2001 yılında İTÜ mimarlık Fakültesi’nden lisans, 20014 yılında Hollanda TU Delft Mimarlık Fakültesinden yüksek lisans derecesiyle mezun oldu. 2004-2010 yılları arasında EAA ile çalıştı. Proje sorumlusu mimar, tasarımcı ve ofis ortağı olarak rol aldı, çeşitli yayınlarda ve sergi tasarımlarında görev aldı. 2010 yılında Chicago Atheneum tarafından Avrupa’daki 40 yaş altındaki en iyi 40 mimardan biri olarak gösterildi.

2011 Yılında KPM-Kerem Piker Mimarlık ofisini kuran Kerem Piker, bu süreçte aralarında Manisa Belediyesi Hizmet Binası Yarışması 1. Ödülü, MEB Midyat Eğitim Kampüsü Mimari Proje Yarışması 1. Ödülü, Şişli Lisesi Ulusal Mimari Proje Yarışması Mansiyon Ödülü, Borusan Neşe Fabrikaları Ulusal Mimari Proje Yarışması Mansiyon Ödülü, İzmir Ulaşım Entegrasyon Merkezi Mimari Proje Yarışması Mansiyon ödülü olmak üzere pek çok ödüllü projenin tasarımını üstlendi. 2012 yılında Bomba isimli projesi ile 1. İstanbul Tasarım Bienali’ne katıldı. 2015 yılında Betonart Dergisi’nin 45. Sayısının konuk editörlüğünü üstlendi. 2016 yılında tasarımını gerçekleştirdiği Akyazı Kültür Merkezi XV. Dönem Ulusal Mimarlık Ödüleri Proje Başarı Ödülü’ne layık görüldü. 

Kerem Piker 1998 yılından bu yana İTÜ, YTÜ ve Bilgi Üniversitesi mimari proje stüdyolarında ve ulusal mimari proje yarışmalarında jüri üyesi ve konuk öğretim görevlisi olarak yer almaktadır. İstanbul SMD üyesi olan Kerem Piker 2018 yılında düzenlenen Venedik Bienali 16. Uluslararası Mimarlık Sergisi Türkiye Pavyonu’nun Küratörüdür.

Editör: MURAT ÖZER